3 top tips om de lokale vindbaarheid te verbeteren

3 top tips om de lokale vindbaarheid te verbeteren

De lokale SEO is met name voor de kleinere bedrijven dé manier om organisch te worden gevonden. Tussen alle A-merken die tegenwoordig de zoekresultaten pagina’s domineren zie je ook de bakker om de hoek hiertussen staan. Ben jij de bakker om de hoek en wil je ook een stukje vastgoed op de zoekresultaten pagina? In dit artikel leg ik uit hoe je dit kunt realiseren.

Om te beginnen leg ik uit wat lokale SEO is. Lokale SEO is het proces van het ranken van jouw website binnen een lokale regio. Ben jij een bakker die actief is in Amsterdam? Dan wil je uiteraard bovenaan staan wanneer iemand in Amsterdam op zoek is naar een bakker. De kans is dan groot dat hij of zij naar jouw bakker komt om een broodje te kopen!

Optimaliseren voor de lokale vindbaarheid stimuleert dus de vindbaarheid op zoekwoorden met een lokale intentie. Vaak verklappen de zoekwoorden zelf deze lokale intentie al. Onderstaand een aantal voorbeelden.

“Bakker Amsterdam”

“Amsterdam bakker”

“Broodjes kopen Amsterdam”

“Vers brood in Amsterdam”

Bovenstaande zoekwoorden geven al een lokale intentie aan. Het komt echter ook voor dat de zoekwoorden zelf geen lokale intentie hebben. Het kan ook dat Google dit bepaald op basis van de geografische locatie van de zoeker. Een zoeker die in Amsterdam in Google typt “brood kopen” krijgt ook bakkers in Amsterdam te zien.Het zou onlogisch zijn dat de zoeker bij deze zoekopdracht een selectie bakkerijen in New York te zien krijgt.

Door deze werking van Google krijgen kleinere bedrijven ook de kans om zichzelf vindbaar te maken. Hieronder neem ik je mee in de top 3 tips om jouw lokale vindbaarheid te stimuleren.

1.) Google mijn Bedrijf

Er zijn speculaties dat Google bepaalde onderdelen van Google mijn Bedrijf betaald wilt maken. Vooralsnog is het nog gratis, dus we kunnen er nog van genieten!

Google Mijn Bedrijf is een manier om Google te vertellen over jouw bedrijf. Je kunt hier aangeven wat je doet, wanneer je open bent en je klanten kunnen reviews achterlaten. Daarbij kun je aangeven in welke regio je actief bent. Hierdoor weet Google in welke regio ze jouw bedrijf kunnen tonen aan zoekers.

Ralf van Veen blog lokale zoekresultaten

2.) Linkbuilding

Linkbuilding is niet alleen een belangrijke ranking factor voor de lokale vindbaarheid. Het helpt ook bij de “normale” organische zoekresultaten van een website. Dit maakt dat het fungeert als een mes dat aan twee kanten snijdt.

Een studie vanuit Ahrefs heeft aangetoond dat er een directe correlatie is tussen linkbuilding en de organische vindbaarheid.

Ralf van Veen - Ahrefs voor linkbuilding

Maar wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het verkrijgen van backlinks (hyperlinks) van andere websites naar jouw website. Dit zorgt voor online naamsbekendheid en laat aan Google zien dat er over jouw content wordt geschreven. Het is belangrijk om deze backlinks van relevante websites te krijgen (die in dezelfde branche actief zijn).

Er zijn veel manieren van link builden maar de meest voorkomende is het schrijven van gastblogs.

3.) Reviews

Dit is misschien wel de belangrijkste factor voor de lokale vindbaarheid. Reviews, reviews en nog meer reviews!

Het hebben van positieve reviews is een bewezen factor in het verbeteren van de lokale vindbaarheid. Wil je in de lokale 3-pack bovenaan staan? Dan heb je positieve reviews nodig. Het is belangrijk om hier actief mee aan de slag te gaan. Vraag klanten om na het maken van een aankoop een review achter te laten.

Dit kun je uiteraard sturen door alleen klanten waarvan je weet dat dit tevreden klanten zijn te vragen. Hiermee zorg je ervoor dat de reviews iets positiever uitvallen.

Conclusie

Het belangrijkste voor de lokale vindbaarheid is het hebben van positieve reviews. Hiermee kun je de lokale 3-pack domineren op relevante zoekwoorden voor jouw bedrijf.

Het optimaliseren voor de lokale vindbaarheid levert veel op. De bezoekers die hierdoor naar jouw website gaan hebben al een (lokale) koopintentie getoond. Dit maakt dat de conversieratio voor dit segment relatief hoog ligt.

Geschreven door Ralf van Veen SEO Specialist

Website https://ralfvanveen.com

Geen reactie's

Geef een reactie

7 − een =

error: