4 redenen waarom reviews erg belangrijk zijn

4 redenen waarom reviews erg belangrijk zijn

Tegenwoordig kan je overal wel een review achterlaten. Ben je op een bepaalde locatie geweest, dikke kans dat Google je vraagt deze plaats te beoordelen. Maar ook op Facebook en andere plekken zijn reviews de orde van de dag.

Wat is het effect van reviews op je bedrijf en met name je website? In dit artikel lees je 4 redenen waarom reviews van onschatbare waarde zijn.

Het hebben van meerdere reviews vergroot de betrouwbaarheid van jouw bedrijf of merk. Uit een studie van Bright Local komt zelfs naar voren dat 88% van de klanten online reviews even betrouwbaar vinden als persoonlijke aanbevelingen.

En ga maar na. Een persoonlijke aanbeveling is voor jou ook heel veel waard toch?

Uiteraard is de kwaliteit van de review hier wel belangrijk. Zo beoordelen mensen de betrouwbaarheid van reviews op het totaal aantal reviews, de authenticiteit van de review, maar ook het type business waarin men zich begeeft.

Een overvloed aan alleen maar perfecte 5 sterren reviews hoeft ook niet positief te zijn. Voor de betrouwbaarheid van je reviews en dus ook je brand kan het ook waardevol zijn om een gematigde review te hebben.

2.) Online Vindbaarheid

Uit een recent onderzoek is gebleken dat reviews impact hebben op de lokale vindbaarheid van je bedrijf in Google.

In het onderzoek werd gekeken naar een aantal bedrijven die in een paar dagen tijd een flink aantal reviews verloren vanwege het feit dat deze anoniem waren ingevoerd.

Uit de data kwam naar voren dat de bedrijven die veel reviews verloren, ook een aantal plekken zakte in de lokale zoekresultaten.

Maar ook vanuit het standpunt van Google is het logisch dat wanneer je reviews ontvangt, je hoger kunt ranken in de zoekresultaten.

Google wilt immers bezoekers helpen, en door reviews ziet Google niet alleen dat je een echte business hebt, maar dat mensen ook de interactie met je zijn aangegaan en de review helpt andere bezoekers een keuze te maken om met je zaken te doen.

3.) Betere Click Trough Rate (CTR)

Review-sterren-check it media

Ze vallen op en daardoor zijn mensen eerder geneigd op een zoekresultaat met sterren te klikken, dan een zoekresultaat zonder sterren.

Uiteraard gaat hier ook op: hoe meer reviews en hoe hoger de score des te positiever dit over het algemeen is voor de CTR.

Hoe beter de CTR in de organische zoekresultaten, des te beter is dit ook weer voor je Google vindbaarheid.

4.) Meer Brand Awareness

Reviews hebben een positieve impact op de brand awareness. Mensen interacteren met je brand als zij een review achterlaten. Dit wordt gedeeld op jouw website zelf, of op social media kanalen wat vervolgens weer zichtbaar wordt voor anderen.

Een review kan je zien als een interactie met je brand, en dat is een kans. Zelfs op het oog een negatieve review kan voor iets positiefs zorgen. Wanneer jij dit netjes en adequaat oplost zul je zien dat je aan zo’n review misschien wel meer hebt dan een 5 sterren review zonder inhoudelijke feedback.

Start vandaag nog met het verzamelen van reviews

Heb je nog geen of zeer weinig reviews, dan raad ik je absoluut aan die zo snel mogelijk te doen.

Reviews zorgt voor betrouwbaarheid, meer online zichtbaarheid, een betere CTR en meer brand awareness.

En al deze zaken hebben directe of indirecte invloed op jouw sales en dus meer omzet.

Het mooiste is natuurlijk als je geen moeite hoeft te doen voor de reviews, maar uit zichzelf zullen er maar weinig komen.

Ga hier dus actief mee aan de slag en embed het in je bedrijfsvoering. Start vandaag nog met het verzamelen van reviews!

Geschreven door Remon Hendriksen eigenaar van Internet Impact

Remon Hendriksen van Internet Impact
Geen reactie's

Geef een reactie

16 − vijf =

error: