Een nieuwgebouwde website doelgericht laten groeien met behulp van SEO

Een nieuwgebouwde website doelgericht laten groeien met behulp van SEO

Je hebt een nieuwgebouwde website, maar wat nu? Een website op zich is al heel erg waardevol, maar als er geen bezoekers op komen heb je er niks aan. De meeste ondernemers kiezen om die reden voor SEO, ook wel eens zoekmachine optimalisatie genoemd.

Met behulp van SEO kun jij ervoor zorgen dat jouw website binnen de kortste keren zichtbaar is op Google. In dit artikel leg ik je precies uit hoe je met behulp van de beste technieken jouw website doelgericht kunt laten groeien.

De Engelse term On-Page SEO staat voor het optimaliseren van de pagina’s op jouw website. Er zijn heel veel factoren die bepalen of jouw website goed gaat scoren.

Denk bijvoorbeeld aan de titels van artikelen die op jouw website staan. Relevante titels helpen Google beter te begrijpen waar de pagina over gaat en hierdoor kan de pagina ook beter gaan scoren in de organische zoekresultaten van Google.

Hieronder zie je een overzicht van de meest belangrijke SEO factoren. Loop de checklist na en zorg ervoor dat alles op jouw website klopt!

2.) Checklist SEO factoren:

  1. URL-structuur

Zorg ervoor dat jouw website een duidelijke URL-structuur heeft. Dit houdt in dat de URL’s kort en duidelijk moeten blijven. Geen onnodige letters en cijfers, maar een URL die precies beschrijft waar de pagina over gaat.

  1. Afbeeldingen

Zorg ervoor dat de afbeeldingen op jouw website zijn voorzien van een relevante alt-tag en beschrijving. Dit zorgt ervoor dat Google de pagina beter begrijpt en uiteindelijk voor een betere positie in de zoekresultaten.

  1. Titels en beschrijvingen

Paginatitels, SEO-titels en meta-descripties. Allemaal heel erg belangrijk voor Google. Zorg ervoor dat jouw titels en beschrijvingen voorzien zijn van een relevante en passende tekst.

  1. Zoekwoorden

Door zoekwoorden te verwerken in jouw pagina’s zal Google beter begrijpen waar de pagina’s over gaan en dit uiteindelijk ook reflecteren in de zoekresultaten. Probeer een gebalanceerde hoeveelheid zoekwoorden te gebruiken.

  1. Mobiele versie

Misschien heel erg voor de hand liggend, maar het wordt nog niet overal goed gedaan. Een mobiele versie is stap 1, maar een goed werkende mobiele versie is stap 2. Het heeft een enorme impact voor Google én bezoekers. Zorg er dus voor dat dit in orde is.

  1. Laadsnelheid

Laadsnelheid is iets wat door heel erg veel dingen beïnvloed wordt. Denk bijvoorbeeld aan afbeeldingen, hoe groter de afbeelding, hoe langzamer een pagina zal laden. Probeer kwaliteit en grootte van afbeeldingen te balanceren en zorg ervoor dat de laadsnelheid van jouw website in orde is.

3.) HTML & XML-sitemaps

De twee meest gebruikte sitemaps zijn de HTML en de XML-sitemaps. Beide zorgen voor een verbeterde navigatie op jouw website. Toch is dat waar de overeenkomsten stoppen. Ze zijn namelijk niet op dezelfde doelgroep gericht. De HTML-sitemap is namelijk vooral gericht op de bezoekers terwijl de XML-sitemap vooral is gericht op Google.

De XML-sitemap zal dan Google dan ook meer duidelijkheid geven over jouw website. Als je zo’n sitemap, eigenlijk is dat gewoon een groot overzicht van alle pagina’s, op je website hebt staan, dan krijgt Google niet alleen meer duidelijk over jouw website maar kan Google jouw pagina’s ook veel sneller indexeren. Dit alles zorgt ervoor dat sitemaps een erg belangrijk onderdeel van SEO zijn.

4.) Zoekwoordenonderzoek

Met behulp van een zoekwoordenonderzoek kun je erachter komen op welke zoektermen jouw website nog niet gevonden wordt. Zoektermen, ook wel zoekwoorden genoemd, zijn (combinaties van) woorden waar mensen op zoeken. Vervolgens kun je voor die zoektermen een nieuwe pagina aanmaken. Maar hoe vind je die zoekwoorden dan?

Met behulp van handige tools als de Google Keyword Planner en de Yoast Google Suggest Expander kun je gemakkelijk zoekwoorden vinden. Vervolgens kun je die zoekwoorden noteren in een document, en vervolgens kun je van start met het maken van de pagina’s. En zoals ik bij de On-Page SEO factoren heb aangegeven:

Vergeet niet de zoekwoorden in de pagina content te verwerken.

5.) Linkbuilding

Linkbuilding is misschien wel een van de oudste SEO-technieken. De essentie is simpel. Door jouw website te voorzien van linken van andere relevante websites komt jouw website hoger in de organische zoekresultaten van Google, ook wel de SERP genoemd. Er zijn talloze manieren waarop je kunt linken naar jouw website kunt genereren.

Denk bijvoorbeeld aan gastbloggen, je plaatst een waardevol artikel op de website van een concullega of een gerelateerde kennisbank.

Daarnaast zijn oude linkbuilding strategieën zoals fora en startpagina linkbuilding nog steeds effectief.

Maar ook nieuwe linkbuilding strategieën zoals het contacteren van lokale media met een tof onderzoek kunnen erg effectief zijn.

Eindwoord

Meer weten over SEO of zoekmachine optimalisatie? Of wil je weten hoe je nog meer links kunt scoren? Neem dan gerust eens een kijkje naar het internet marketing blog van Klik Proces. Ik wens je in ieder geval heel veel succes met het toepassen van onze SEO-tips!

Geschreven door:

Bart van der Meer

Bart is een geboren ondernemer uit Bodegraven. Al op jonge leeftijd startte hij zijn eigen online marketing bedrijf, Klik Proces. Klik Proces is gespecialiseerd in alles wat met SEO te maken heeft, zoals zoekwoordenonderzoeken, copywriting en linkbuilding.

Naast zijn werk zijn dochter Lynn en labrador James zijn grote hobby’s.

Linkedin: https://nl.linkedin.com/in/bart-van-der-meer-6b561918

Bart van Klikproces
Geen reactie's

Geef een reactie

drie × vijf =

error: