Hoe feilloos webdesign zorgt voor meer conversies

Hoe feilloos webdesign zorgt voor meer conversies

Je kunt niet leven van alleen bezoekers op je website. Die leveren in principe niets op. Maar wanneer ze uiteindelijk iets bij je afnemen, wordt het een ander verhaal. Kortom, je wilt dat bezoekers iets doen op je website. Dat kan zijn producten bestellen, een dienst afnemen, een offerte aanvragen, een e-book downloaden en ga zo maar door.

De transitie van reguliere bezoekers naar leads of daadwerkelijke klanten noemen we een ‘conversie’. Conversie optimalisatie is dan ook de tak van sport die zich bezighoudt met het verbeteren van de effectiviteit van je website. Door verschillende elementen te testen kun je ontdekken wat het beste is voor jouw website – en waar jouw potentiële klanten door getriggerd worden.

Bij conversie optimalisatie denk je natuurlijk al gauw aan verleidelijke teksten, kortingsacties en andere argumenten waarom mensen een product of dienst van je aan zouden moeten schaffen. En terecht, want in veel gevallen zijn dat ook de elementen die een online marketing bureau zal testen om je website te verbeteren. Maar wat vaak vergeten wordt is de rol die webdesign speelt.

De lay-out of vormgeving van je pagina’s of website als geheel heeft immers ook invloed op de keuze van bezoekers om op die knop te drukken of om je site te verlaten. En dus kan je met webdesign ook het aantal conversies verhogen. Hoe? Dat behandelen we in de rest van dit blog. Lees dus gauw verder en ontdek hoe feilloos webdesign zorgt voor meer conversies.

  1. Kleurkeuze

 

Kleuren zijn een belangrijk onderdeel in het ontwerp van je website. Verschillende kleuren roepen namelijk verschillende reacties en emoties op. Daarom kun je met kleuren een bepaalde sfeer creëren en het imago van je bedrijf de juiste kant op sturen. Doorgaans zijn warme kleuren als rood, oranje en geel opwindende kleuren en geven wat meer koude kleuren als groen en blauw een rustig en betrouwbaar gevoel.

Dat gegeven kun je in je voordeel gebruiken. Rode knoppen trekken bijvoorbeeld de aandacht, maar staan in onze cultuur ook voor gevaar. Groene knoppen geven daarentegen een fijner gevoel, maar vallen doorgaans minder op. Er valt voor beide soorten wat te zeggen en waarvoor je kiest is afhankelijk van wat je wilt bereiken.

Waar je ook voor gaat, zorg er in ieder geval voor dat de belangrijke elementen op je website qua kleur afwijken van de algehele look and feel. Zo zorg je ervoor dat ze in ieder geval de aandacht van de bezoeker trekken en dat is de eerste stap naar een conversie.

 

  1. Whitespace

 

Whitespace, ook wel negative space, is de ruimte op je website waar niets gebeurt. Dus ook niet belangrijk zou je zeggen … maar niets is minder waar! Whitespace is ontzettend belangrijk. Zonder whitespace krijg je namelijk een ontzettend drukke website waar bezoekers al snel afhaken omdat ze niet in één oogopslag kunnen zien waar de informatie is die ze zoeken.

Het maakt overigens niet alleen het navigeren door je website een stuk fijner voor het oog. Je kunt het ook slim gebruiken om bepaalde elementen net wat meer te benadrukken. Een knop met meer whitespace om zich heen valt namelijk meer op dan een knop die tussen allerlei afbeeldingen en tekst verborgen staat. En dat is precies wat we willen, toch?

 

  1. Afbeeldingen & foto’s

 

Afbeeldingen en foto’s creëren, net als kleuren, een bepaalde sfeer. Daarom werken zorgvuldig uitgezochte afbeeldingen beter dan zomaar wat stockfoto’s van het internet. Maak het persoonlijk. Laat zien wie je bent en geef bezoekers het gevoel dat ze je leren kennen. Want ze doen veel liever zaken met iemand die ze (denken te) kennen dan iemand zo goed als anoniem blijft.

Gebruik als het even kan jezelf of mensen uit je bedrijf, zodat bezoekers zich makkelijker kunnen met je kunnen identificeren. Geef je onderneming dus een gezicht. Letterlijk. En ook hier geldt: rustige foto’s met de focus op één element doen het vaak beter dan drukke foto’s van bijvoorbeeld een kantoor.

 

  1. Layout

 

Er is een manier waarop bezoekers je website doorgaans bekijken: via een zogenaamd F patroon. Ze scannen je pagina in eerste instantie bovenin van links naar rechts, alvorens ze een stukje naar onder gaan en dat nog een keer doen om uiteindelijk weer verder naar onder te gaan. Je verhoogt je conversies in veel gevallen door je belangrijkste elementen op die lijnen te positioneren.

Maar ook afbeeldingen worden op een bepaalde manier verwerkt. Hoe? Daar geeft de zogeheten rule of thirds antwoord op. Dit principe stelt dat iedere rechthoekige afbeeldingen vier punten kent waarop de aandacht het bevestigt kan worden. Wanneer je de afbeelding in negen gelijke vlakken verdeeld (3×3), hebben de snijpunten of hoeken van het middelste vlak strategisch gezien het meeste impact.

Zeker wanneer je een achtergrondafbeelding gebruikt kun je de regel gebruiken om te bepalen waar je je tekst en/of knoppen het best kunt plaatsen.

 

Tot slot

 

Nu je deze principes allemaal kent is het hoog tijd om je eigen website eens onder de loep te nemen. Welke regels ‘breek’ je en waar valt er nog winst te behalen? Voer eventueel aanpassingen door en houd de resultaten bij. Succes!

Geen reactie's

Geef een reactie

3 × 4 =

error: